Niestandardowy system laserowy z podwójną kamerą i zmotoryzowanym przenośnikiem rolkowym dla branży motoryzacyjnej

Około rok temu rozpoczęliśmy badania nad realizacją projektu systemu laserowego o precyzyjnych parametrach technicznych, który mógłby zostać zintegrowany z dużą linią produkcyjną. Obecnie maszyna ta nazywa się Flyroller i jest przeznaczona do znakowania laserowego kodów DataMatrix, które można dostosować tak, aby spełniały kryteria klientów w zakresie wydajności i niezawodności.

Maszyna do grawerowania laserowego składa się z kabiny znakującej i napędzanego silnikiem przenośnika rolkowego. Kabina wyposażona jest w osie Y i Z, a przenośnik rolkowy współpracuje z dwoma robotami: jednym ładującym tarcze na wejściu i drugim, który po oznaczeniu i sprawdzeniu podnosi je na wyjściu. Jedną z głównych zalet tego urządzenia do znakowania laserowego jest dostosowane oprogramowanie, które łączy się z bazą danych klienta.

Wyposażyliśmy marker laserowy w osie Y i Z z serwomotorami z enkoderami, które przesuwają laser do pozycji znakowania: skok użytkowy osi Y wynosi 448 mm, a osi Z 180 mm. Jest to niezbędne w przypadku znakowania tarcz o różnych rozmiarach.

 

Maszyna działa z robotem, który ustawia element na przenośniku bez konieczności ręcznego wykonywania tej operacji.

Poproś o bezpłatną konsultację online

Jeden z naszych ekspertów odpowie na pytania i zaproponuje najlepsze rozwiązanie dla Twoich potrzeb

Przesyłając ten formularz, akceptujesz naszą politykę prywatności

Po tym jak czujniki wykryją obecność tarczy, przenośniki taśmowe poruszają się, aż element zostanie wprowadzony do kabiny. W tym momencie czujniki wykrywają położenie części, a separator kontroluje, aby do kabiny wchodził tylko jeden element na raz.

 

Oczywiście wymiary oznaczanych tarcz hamulcowych mogą się zmieniać, dlatego wyposażyliśmy przenośniki taśmowe w regulowane ograniczniki, które ustawiane są za pomocą oprogramowania. W tym przypadku średnica minimalna wynosi 250 mm, a maksymalna 500 mm.

Kontrola DMC

Kiedy tarcza wchodzi do kabiny znakującej, jest blokowana przez system pneumatyczny i namierzana przez boczną kamerę podłączoną do oprogramowania. Pełni ona podwójną funkcję: przede wszystkim pozwala na prawidłowe ustawienie lasera i kierunku plamki. Następnie, po zakończeniu znakowania laserowego DataMatrix, sprawdzany jest rezultat: jeśli jakość jest niższa niż zadana, maszyna automatycznie znakuje tarczę hamulcową ustawioną pod wcześniej ustalonym kątem. W ten sposób unikamy ryzyka wprowadzenia do złożonego procesu produkcyjnego tarcz, które mają naniesione nieczytelne lub łatwe do zniszczenia oznaczenie.

Maszyna jest wyposażona w windę, która podnosi tarczę z przenośnika rolkowego i ustawia ją w pozycji wejściowej do następnego etapu w linii. Zanim dobrze oznaczona tarcza opuści Flyroller, marker laserowy weryfikuje jej położenie dzięki dwóm systemom wizyjnym. Po podniesieniu element jest kontrolowany przez pierwszą kamerę u góry: jeśli pozycja jest inna niż ustawiona, jest to automatycznie korygowane przez obrót tarczy.

 

Druga kamera działa natomiast inaczej: na tacy znajduje się znak równowagi, który jest wykrywany przez system wizyjny, podczas wykonywania tej operacji obrót zatrzymuje się automatycznie, a element jest przenoszony z urządzenia znakującego.

 

Bezpieczeństwo maszyny do znakowania laserowego jest zarządzane w całości w ProfiSAFE, czyli w protokole komunikacyjnym między PLC do zarządzania systemem bezpieczeństwa, unikając w ten sposób połączeń z komponentami zewnętrznymi.

Podobał Ci się ten artykuł?
Udostępnij to

© Wszelkie prawa zastrzeżone